Oto jak zorganizowałam sobie pracę. Po pierwsze, pomyślałam chwilę nad swoimi priorytetami. Jeśli chciałam (a chciałam!), by moi uczniowie ogarnęli fabułę i i ważne wątki, nie mogłam polecić im czytania książki w całości. Niektórym zaś w ogóle mogłam polecić czytania. Poprosiłam ich więc, by czytali po jednej księdze, czasem dwie. Mogli też słuchać ich jako audiobooków, ale wtedy prosiłam, by jednak śledzili tekst w książce. To ułatwiało nam potem szukanie ważnych rzeczy w tekście. 

Bardzo dużo ciekawych materiałów znalazłam wśród tego, co zaproponowali inni nauczyciele w grupie Poloniści z pasją. W zasadzie bez pomysłów i pracy moich kolegów i koleżanek nigdy by mi to tak dobrze nie poszło. Ciekawe materiały ma też Muzeum Pana Tadeusza we Wrocławiu – bardzo polecam. 

Uwaga ogólna: po przeczytaniu/przesłuchaniu każdej księgi uczniowie mieli wypełnić sobie karty lekturowe autorstwa Moniki Iwanowskiej (blog Motyle w Dzienniku). Robili sobie z nich rodzaj portfolio, do którego potem wracali – służy im ono także do powtórek do egzaminu.

Każda lekcja rozpoczynała się też tym, że któryś z uczniów opowiadał/streszczał daną księgę. Zwykle z pomocą kolegów. 

Początek. 

W 7 klasie omawialiśmy Inwokację. TUTAJ jest mój pomysł na ten fragment. 

Teraz więc tylko powtórzyliśmy sobie. Skorzystałam przy tym z bardzo dobrego opracowania Alicji Urbaniak:

Do tego poprosiłam o obejrzenie filmiku: 

Było mi to potrzebne, bowiem pierwszą księgę postanowiłam omówić wg scenariusza Filmoteki Szkolnej. Przy okazji poznajemy pewien gatunek filmu i niezwykłego twórcę Juliusza Antonisza. 

Do jego filmu wróciliśmy znów na sam koniec – po obejrzeniu filmu Wajdy. 

Muszę powiedzieć, że off-camerowa wersja księgi pierwszej zrobiła wrażenie na moich uczniach („Proszę pani, to było naprawdę BARDZO dziwne!”)

Księga II

To opowieść o sporze o zamek. 

Obejrzeliśmy ten filmik:

Oraz wersję Edupuzzle z pytaniami zrobioną z tego filmu:

Zapisaliśmy w punktach historię zamku Horeszków. 

Księga III

Z niej do omówienia wybrałam oczywiście opowieść o grzybobraniu. Przeszliśmy przez nią ze świetną prezentacją Irminy Żarskiej:

wcześniej oglądając ten filmik:

Księga IV i V

Tu dwa tematy. 

Koncert Wojskiego – analiza fragmentu tekstu z użyciem karty Sylwii Oszczyk

oraz materiałów:

Drugi temat to tabakiera księdza Robaka. Opis zadań do tego fragmentu znajdziecie w moim Wakelecie.

Do tego materiał wideo:

Można jeszcze pobawić się w mrówki Telimeny i zastanowić nas relacją tej damy i Tadeusza.

Księga VI

To opowieść o zaścianku:

Powtarzaliśmy także wiadomości na temat Targowicy. Do tego filmu polecam nieoceniony Edupuzzle:

Księga VII, VIII i IX

Zastanawialiśmy się, czym był zajazd:

Bitwa. Uczniowie tworzyli na Jamboardzie grę planszową wg planu bitwy. Przykład pracy:

Opis wieczoru: także Jamboard. Trzeba było stworzyć plakat zdjęciowo-dźwiękowy opisujący kolejno, co było widać i słychać, gdy zapadał zmrok. Tu przykład takiej pracy:

Księga X 

To wielka spowiedź Jacka Soplicy. 

Przeszliśmy przez nią z prezentacją Wioli Sikorskiej (zmodyfikowaną przeze mnie pod moją klasę, ale tu załączam oryginał) 

Obejrzeliśmy scenę z Wajdy:  

Oraz przeszliśmy Edupuzzlową wersję filmiku z cyklu Wiedza z nami:

Zastanowiliśmy się nad Jackiem Soplicą z kartą Sylwii Oszczyk.

Księga XII

To koncert Jankiela.

Ale rozmawialiśmy też o Konstytucji 3 Maja. Korzystałam z tych materiałów: 

Analizowaliśmy fragment, korzystając z materiału Irminy Żarskiej:

Epilog:

To także świetny materiał Irminy Żarskiej:

Po przejściu przez całość książki rozmawialiśmy jeszcze o

  • kobietach w „Panu Tadeuszu” i modzie.

TUTAJ ciekawa prezentacja zbierająca wątki kobiece.

  • Obraz szlachty:
https://www.youtube.com/watch?v=Lbv0jVrPldE

Obejrzeliśmy film Wajdy, porównaliśmy kreacje bohaterów z naszymi o nich wyobrażeniami. Wróciliśmy do filmu Antonisza (księga I) i zastanowiliśmy się, dlaczego te filmy tak się różnią i o co – już tej perspektywy – mogło chodzić Antoniszowi. I czy jego wizja artysty nie była bliższa wizji artysty romantycznego bardziej niż artyzm Wajdy.  

I tyle 🙂

Na podsumowanie moi uczniowie zrobili pracę o tym, jak wyglądaliby i co robili bohaterowie „Pana Tadeusza” dzisiaj w pandemii COVID-19. Bardzo ich ta praca bawiła 🙂 Przykład jednego ze slajdów:

A, i po drodze byliśmy też na lekcji muzealnej online w Muzeum Literatury w Warszawie – właśnie o „Panu Tadeuszu” jako epopei. A potem przeszliśmy przez to podsumowanie:

I skorzystaliśmy z karty Sylwii Oszczyk. 

Trwało to wszystko naprawdę długo – chyba z 14 lekcji. Ale moi uczniowie byli zadowoleni. Poradzili, żebym podobnie omawiała z kolejną ósmą klasą, bo naprawdę opanowali treść i bohaterów i tło historyczne. Może mało fajerwerków, ale bardzo stresowałam się tym omawianiem i chciałam to zrobić naprawdę porządnie 🙂

Join the Conversation

3 Comments

  1. Bardzo Pani dziękuję za pewność, że sobie poradzę z epopeją z Dzieciakami w klasie 8. Jeśli Pani pozwoli, skorzystam z Pani pomysłów, bo także zależy mi na zrozumieniu, a nie fajerwerkach (chociaż widzę je i w Pani przemyślanych pomysłach).

    Polubienie

Dodaj komentarz

Design a site like this with WordPress.com
Rozpocznij