Oto jak zorganizowałam sobie pracę. Po pierwsze, pomyślałam chwilę nad swoimi priorytetami. Jeśli chciałam (a chciałam!), by moi uczniowie ogarnęli fabułę i i ważne wątki, nie mogłam polecić im czytania książki w całości. Niektórym zaś w ogóle mogłam polecić czytania. Poprosiłam ich więc, by czytali po jednej księdze, czasem dwie. Mogli też słuchać ich jako audiobooków, ale wtedy prosiłam, by jednak śledzili tekst w książce. To ułatwiało nam potem szukanie ważnych rzeczy w tekście.
Bardzo dużo ciekawych materiałów znalazłam wśród tego, co zaproponowali inni nauczyciele w grupie Poloniści z pasją. W zasadzie bez pomysłów i pracy moich kolegów i koleżanek nigdy by mi to tak dobrze nie poszło. Ciekawe materiały ma też Muzeum Pana Tadeusza we Wrocławiu – bardzo polecam.
Uwaga ogólna: po przeczytaniu/przesłuchaniu każdej księgi uczniowie mieli wypełnić sobie karty lekturowe autorstwa Moniki Iwanowskiej (blog Motyle w Dzienniku). Robili sobie z nich rodzaj portfolio, do którego potem wracali – służy im ono także do powtórek do egzaminu.
Każda lekcja rozpoczynała się też tym, że któryś z uczniów opowiadał/streszczał daną księgę. Zwykle z pomocą kolegów.
Początek.
W 7 klasie omawialiśmy Inwokację. TUTAJ jest mój pomysł na ten fragment.
Teraz więc tylko powtórzyliśmy sobie. Skorzystałam przy tym z bardzo dobrego opracowania Alicji Urbaniak:
Do tego poprosiłam o obejrzenie filmiku:
Było mi to potrzebne, bowiem pierwszą księgę postanowiłam omówić wg scenariusza Filmoteki Szkolnej. Przy okazji poznajemy pewien gatunek filmu i niezwykłego twórcę Juliusza Antonisza.
Do jego filmu wróciliśmy znów na sam koniec – po obejrzeniu filmu Wajdy.
Muszę powiedzieć, że off-camerowa wersja księgi pierwszej zrobiła wrażenie na moich uczniach („Proszę pani, to było naprawdę BARDZO dziwne!”)
Księga II
To opowieść o sporze o zamek.
Obejrzeliśmy ten filmik:
Oraz wersję Edupuzzle z pytaniami zrobioną z tego filmu:
Zapisaliśmy w punktach historię zamku Horeszków.
Księga III
Z niej do omówienia wybrałam oczywiście opowieść o grzybobraniu. Przeszliśmy przez nią ze świetną prezentacją Irminy Żarskiej:
wcześniej oglądając ten filmik:
Księga IV i V
Tu dwa tematy.
Koncert Wojskiego – analiza fragmentu tekstu z użyciem karty Sylwii Oszczyk
oraz materiałów:
Drugi temat to tabakiera księdza Robaka. Opis zadań do tego fragmentu znajdziecie w moim Wakelecie.
Do tego materiał wideo:
Można jeszcze pobawić się w mrówki Telimeny i zastanowić nas relacją tej damy i Tadeusza.
Księga VI
To opowieść o zaścianku:
Powtarzaliśmy także wiadomości na temat Targowicy. Do tego filmu polecam nieoceniony Edupuzzle:
Księga VII, VIII i IX
Zastanawialiśmy się, czym był zajazd:
Bitwa. Uczniowie tworzyli na Jamboardzie grę planszową wg planu bitwy. Przykład pracy:
Opis wieczoru: także Jamboard. Trzeba było stworzyć plakat zdjęciowo-dźwiękowy opisujący kolejno, co było widać i słychać, gdy zapadał zmrok. Tu przykład takiej pracy:
Księga X
To wielka spowiedź Jacka Soplicy.
Przeszliśmy przez nią z prezentacją Wioli Sikorskiej (zmodyfikowaną przeze mnie pod moją klasę, ale tu załączam oryginał)
Obejrzeliśmy scenę z Wajdy:
Oraz przeszliśmy Edupuzzlową wersję filmiku z cyklu Wiedza z nami:
Zastanowiliśmy się nad Jackiem Soplicą z kartą Sylwii Oszczyk.
Księga XII
To koncert Jankiela.
Ale rozmawialiśmy też o Konstytucji 3 Maja. Korzystałam z tych materiałów:
Analizowaliśmy fragment, korzystając z materiału Irminy Żarskiej:
Epilog:
To także świetny materiał Irminy Żarskiej:
Po przejściu przez całość książki rozmawialiśmy jeszcze o
- kobietach w „Panu Tadeuszu” i modzie.
TUTAJ ciekawa prezentacja zbierająca wątki kobiece.
- Obraz szlachty:
Obejrzeliśmy film Wajdy, porównaliśmy kreacje bohaterów z naszymi o nich wyobrażeniami. Wróciliśmy do filmu Antonisza (księga I) i zastanowiliśmy się, dlaczego te filmy tak się różnią i o co – już tej perspektywy – mogło chodzić Antoniszowi. I czy jego wizja artysty nie była bliższa wizji artysty romantycznego bardziej niż artyzm Wajdy.
I tyle 🙂
Na podsumowanie moi uczniowie zrobili pracę o tym, jak wyglądaliby i co robili bohaterowie „Pana Tadeusza” dzisiaj w pandemii COVID-19. Bardzo ich ta praca bawiła 🙂 Przykład jednego ze slajdów:
A, i po drodze byliśmy też na lekcji muzealnej online w Muzeum Literatury w Warszawie – właśnie o „Panu Tadeuszu” jako epopei. A potem przeszliśmy przez to podsumowanie:
I skorzystaliśmy z karty Sylwii Oszczyk.
Trwało to wszystko naprawdę długo – chyba z 14 lekcji. Ale moi uczniowie byli zadowoleni. Poradzili, żebym podobnie omawiała z kolejną ósmą klasą, bo naprawdę opanowali treść i bohaterów i tło historyczne. Może mało fajerwerków, ale bardzo stresowałam się tym omawianiem i chciałam to zrobić naprawdę porządnie 🙂
Bardzo Pani dziękuję za pewność, że sobie poradzę z epopeją z Dzieciakami w klasie 8. Jeśli Pani pozwoli, skorzystam z Pani pomysłów, bo także zależy mi na zrozumieniu, a nie fajerwerkach (chociaż widzę je i w Pani przemyślanych pomysłach).
PolubieniePolubienie
Będzie mi miło, jeśli skorzysta Pani z moich pomysłów 🙂
PolubieniePolubienie